وبلاگ

  1. Home
  2. »
  3. مطالب
  4. »
  5. مشاوره ازدواج: چگونه مشاوره می‌تواند روابط را تقویت کند؟

مشاوره ازدواج: چگونه مشاوره می‌تواند روابط را تقویت کند؟

مشاوره ازدواج

در این مقاله می خوانید

مشاوره ازدواج یا زوج درمانی چیست؟ (couple therapy)

مشاوره ازدواج یا زوج درمانی یکی از انواع مشاوره روانشناسی است که به ارائه راهکارها و راهنمایی های مناسب برای حل مشکلات زوج ها می پردازد. زوج درمانی توسط فرد متخصص و آموزش دیده در این زمینه، انجام می شود و به زوج ها کمک می کند تا شناخت بهتری نسبت به روحیات یکدیگر پیدا کنند و روابط سالم و مستحکم تری را ایجاد کنند.

روابط زناشویی جنبه های مختلفی را در بر دارد و تنها به مسائل و مشکلات جنسی نمی پردازد. روابط زناشویی مانند روابط دیگر پیچیدگی های خود را دارد. ممکن است گاهی از درک رفتارهای همسر خود عاجز باشید و یا به تنهایی نتوانید مشکل ایجاد شده را حل کنید، بنابراین فردی متخصص در این زمینه می تواند با بررسی و ریشه یابی مشکلات به بهبود و رفع آن کمک کند.

همچنین افرادی که قصد ازدواج دارند، می توانند در طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج، همسری مناسب که از لحاظ روحیات و اخلاقیات همراستای فرد باشد را انتخاب کنند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند بسیار کمک کننده باشد و افراد را از انتخاب های نامناسب آگاه کند و از عواقب ناگوار ازدواج های هیجان زده جلوگیری کند.

چه افرادی به زوج درمانی نیاز دارند؟

تقریبا همه زوج ها بر سر مسائل گوناگونی ممکن است اختلاف نظر و کشمکش داشته باشند. به ندرت ممکن است یک زندگی بدون اختلاف و چالش باشد. اما هنگامی که این اختلاف نظرها ادامه دار باشد و نتوان آن را به شیوه ای مسالمت آمیز حل کرد، زوج درمانی می تواند یک راه حل کارآمد باشد. هچنین می تواند برای  افرادی که قصد دارند رابطه زناشویی خود را بهبود ببخشند کارآمد باشد.

به طور کلی زوج درمانی به افرادی که قصد دارند تشکیل خانواده بدهند توصیه می شود. مشاوره های زوج درمانی به زوجین کمک می کند تا اختلافات خود را ریشه یابی کنند و مشکلات احتمالی را بررسی کنند و آگاهانه با مسائل روبرو شوند.

طبق آمارها 75 درصد افرادی که زوج درمانی را انتخاب می کنند، شاهد بهبود رابطه خود بوده اند. دلایل زیادی می تواند در ایجاد تنش و مشکلات بین زوج ها دخیل باشد. از جمله می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

سردی رابطه عاطفی (grown apart)

برخی از زوج ها پس از گذشت سال ها از ازدواج دیگر با یکدیگر رابطه عاطفی برقرار نمی کنند و صرفا به عنوان هم اتاقی بایکدیگر زندگی می کنند، این موضوع با ایجاد کاهش صمیمیت می تواند دلیل عمده شدت گرفتن اختلافات و جدایی باشد.

مشاجره بر سر مسائل مالی (clash due to financial issues)

 مسائل مالی همواره یک موضوع بحث برانگیز برای زوج ها بوده است، اقتصاد ضعیف یا متزلزل می تواند زوج ها را دلسرد، مضطرب و عصبی کند، گاهی اختلاف بر سر نحوه پس انداز و سرمایه گذاری است گاهی یکی از زوج ها ولخرجی های حساب نشده دارد و حتی بر عکس آن خساست و بخیل بودن نیز می تواند باعث ایجاد تنش و نزاع و عدم تعادل در رابطه شود.

خیانت و از بین رفتن اعتماد (Betrayal and loss of trust) 

خیانت تنها به معنای خیانت فیزیکی نیست. پنهان کاری و دروغ در مورد هر مسائله ایی می تواند خیانت محسوب شود. تشخیص خیانت زمانی امکان پذیر است که بدانیم معنای خیانت بین زوجین چگونه تعریف شده است و به چه توافقاتی برای وفاداری رسیده اند. خیانت از جمله موارد حساسی است که می تواند رابطه را به کلی از بین ببرد بنابراین نوع خیانت و دلایلی که سبب شده اند خیانت صورت بگیرد باید ریشه یابی و درمان شود.

اختلاف نظر بر سر مسائل گوناگون (Disagreement on various issues)

 اختلاف نظر بر سر مسائل گوناگون مانند مسائل سیاسی، فرهنگی تربیتی، داشتن سبک زندگی و تربیتی متفاوت، اختلاف طبقاتی می تواند منجر به کشمکش و تعارض بین زوج ها شود. درواقع داشتن اختلاف نظر چیز بدی نیست اما نحوه بیان آن و نحوه برخورد با آن مهم است گاهی اختلاف نظرها می تواند منجر به ضرب و شتم و کلمات ناخوشایند و توهین و فریاد باشد که می تواند رابطه را متزلزل کند.

تفاوت در سبک تربیت فرزند (ِDifferences in parenting style)

شاید این موضوع خیلی جدی به نظر نیاید اما بسیاری از نزاع ها بین زوج ها مربوط به همین موضوع است. نحوه برخورد زوج ها با فرزندان متفاوت است. جایی که یکی از زوج ها در برابر فرزند با خشونت و بکاربردن کلمات نامناسب رفتار می کند و یا در مسائل آموزشی و تربیتی کودک کوتاهی می کند می تواند منجر به اختلاف نظر و ایجاد مشکلات در رابطه زناشویی شود.

مشکلات رفتاری (Behavioral issues) 

رفتارهای نامناسب، خشونت و عدم احترام، نادیده گرفتن اولویت ها، عدم احترام به حریم خصوصی خانواده، ارتباط بیش از حد با دوستان و غریبه ها، اعتیاد به مواد مخدر و مصرف بیش از حد الکل می تواند ضربه شدیدی به رابطه زناشویی وارد کند.

دخالت دیگران در زندگی (interference of others in one’s personal life)

 دخالت خانواده ها و دوستان در زندگی زناشویی می تواند منجر به تنش و اختلاف بین زوج ها شود.

اجتناب از جدایی (Avoid divorce or settle it amicably)

 گاهی یکی از زوج ها می خواهد جدا شود و دیگری سعی در نجات رابطه دارد. در چنین مواردی مشاور می تواند بسیار کمک کننده باشد، تا زوج ها بتوانند به درستی تصمیم بگیرند که آیا مساله ایی وجود دارد که قابل فحل است و باید تغییر کند یا رابطه باید به پایان برسد.

نیاز به زوج درمانی

آیا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است؟

بله، مشاوره قبل از ازدواج می تواند بسیار مفید و ضروری باشد. ازدواج در آغاز بسیار شیرین و زیباست. خرید کیک عروسی، انتخاب لباس عروس، هیجانات تدارکات جشن عروسی همگی زیبا و خاطره انگیز است. اما این صفحه اول کتاب زندگی زناشویی است.

برای اینکه این قصه به تلخی به پایان نرسد بهتر است نکاتی بسیار مهم و قابل توجه  که ممکن است نسبت به آن ناآگاه باشید را قبل از ازدواج بررسی کنید. دلایل متعددی وجود دارد که قبل از ازدواج با فردی متخصص در این زمینه مشاوره داشته باشید. مشاوره قبل از ازدواج فرصتی است که خود را بهتر بشناسید و با ایجاد مهارت های ارتباطی بتوانید با شریک زندگی خود ارتباط بهتر و صمیمی تری برقرار کنید.

با مشاوره قبل از ازدواج شما می توانید در محیطی امن و محرمانه افکار و احساسات خود را بیان کنید و انتظارات و توقعات خود را از شریک زندگی تان عنوان کنید. شما می توانید به تنهایی در جلسات مشاوره شرکت کنید، اما بهتر است زوج با یکدیگر در جلسات شرکت داشته باشند.

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا مشکلات محتمل زندگی زناشویی را بررسی کنید. مشکلاتی نظیر تفاوت های فرهنگی، اعتقادی، تربیتی و غیره. گاهی مسائل به ظاهر کوچک که یک زوج سعی می کنند در مراحل اولیه رابطه نادیده بگیرند با پیشرفت رابطه به مشکلات بزرگتری تبدیل می شوند.

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا آمادگی روانی و عاطفی لازم برای شروع زندگی را داشته باشید. ازدواج یک انتخاب و تصمیم مهم زندگی هر فرد می باشد که می تواند سمت و سوی زندگی فرد را متحول کند. در کشوری که سالانه آمار طلاق در آن رو به افزایش است، عاقلانه است که زوج ها قبل از ازدواج، روابط خود را به طور کامل بررسی کنند.

در مشاوره ازدواج با حضور مشاور در یک جلسه سه نفره، چشم اندازهای رابطه بررسی می شود اما مشاور هرگز به شما نمی گوید که آیا با یکدیگر ازدواج کنید یا خیر و در نهایت این تصمیم دو نفر است که وارد زندگی مشترک بشوند یا نه.

taylor hernandez NK N6coeI5Y unsplash 1 1024x683 1

چه نکاتی در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد؟

 مسائلی متعددی در مشاوره های ازدواج و زوج درمانی مورد بررسی قرار می گیرد تا بر اساس آن تعارضات و مشکلات بین زوج ها را ریشه یابی و حل کرد و به بهبود رابطه کمک کرد. از جمله مواردی که در جلسات مشاوره مورد بررسی قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدت زمان رابطه و نحوه آشنایی  (The duration of the relationship and the way they met)

 سال های اول رابطه و چالش ها و تجربیاتی که با شریک زندگی خود داشته اید و نحوه آشنایی شما می تواند به مشاور کمک کند تا کیفیت رابطه شما را بهتر درک کند.

آمادگی زوج ها برای ازدواج (Preparation of the couple for marriage) 

مشاور با تکنیک ها و طرح سوالاتی، آمادگی زوج ها را برای زندگی مشترک مورد بررسی قرار می دهد.

هم کف بودن (Compatibility)

مشاور زوج ها را از لحاظ فرهنگی، سبک زندگی، تربیت و پیشینه خانوادگی، تحصیلات، اهداف و نگاه زوج ها به زندگی مشترک را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد تا میزان هم راستا بودن زوج ها را تشخیص دهد.

حل اختلافات فعلی (Resolve current disputes)

در صورت وجود اختلاف نظر، مشاور آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. برخی اختلافات ممکن است در ابتدا ساده به نظر بیایند اما می توانند در آینده تبدیل به یک معضل بزرگ در زندگی و رابطه عاطفی زوج ها بشوند.

 بررسی اهداف آینده و انتظارات (Examining future goals and expectations)

اهداف مشترک می تواند رابطه را مستحکم تر کند. آگاه بودن شریک زندگی شما از انتظارات و توقعات شما بسیار ضروری است. شما می توانید احساسات و نیازهای خود را در فضایی امن با مشاور خود در میان بگذارید. شاید بیان این نیازها صرفا در حضور شریک زندگیتان برای شما دشوار باشد، که می توانید از مشاور برای نحوه صحیح بیان نیازها و توقعات خود از شریک زندگیتان کمک بگیرید.

مسائل احساسی و صمیمیت (Emotional and intimacy issues)

هر ازدواجی نیاز به صمیمیت فیزیکی و عاطفی دارد. مشاور با شناخت  نیازهای عاطفی شما، راهکارهای مناسب برای بهبود و تقویت آن در اختیار شما قرار دهد.

مسائل مذهبی و اخلاقی (Religious and moral issues)

 مشاور دیدگاه ها، باورها و اعتقادات و مسائل اخلاقی زوج ها را مورد بررسی قرار می دهد.

تعهد و وفاداری (Commitment and loyalty)

اینکه شما تا چه اندازه به زندگی مشترک و همسرتان متعهد و وفادار هستید از مسائل بسیار مهمی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

الگوهای ارتباطی و زندگی فرد قبل از ازدواج (A person’s communication patterns before marriage)

چگونگی برقراری ارتباط قبل از ازدواج می تواند نقش مهمی در آماده سازی برای زندگی مشترک داشته باشد. اینکه همسر شما چگونه می تواند با خانواده و دوستان شما تعامل داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.

از نکات مهمی است که حتما باید قبل از ازدواج بررسی شود همین موضوع است. زیرا این مورد از موارد بسیار مهمی است که می تواند رابطه شما را با شریک زندگیتان آسیب بزند.

بررسی آمادگی های فردی برای زندگی مشترک (Examining individual preparations for a joint life)

برای یک زندگی زناشویی موفق باید مهارت ها و آمادگی های لازم را داشته باشید. از جمله آمادگی روحی و عاطفی، مدیریت خانه و مسائل مالی، آمادگی جسمانی، آمادگی برای تغییر و تطبیق تمامی این موارد مسائلی است که باید قبل از ازدواج مورد بررسی قرار بگیرد.

علاوه بر این موارد موارد بسیار دیگری نیز هستند که در جلسات مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد. شما با مشاوره ازدواج و زوج درمانی می توانید بهترین تصمیم ها را برای آینده زندگی مشترکتان بگیرید.

مزایای مشاوره ازدواج

آیا مشاوره ازدواج موثر است؟

قطعا مشاوره ازدواج می تواند مفید و کارآمد باشد و می تواند بسیار از معضلات و مشکلاتی که دلایل آن برای زوج ها نامشخص است را مورد بررسی و ریشه یابی کند و به درمان آن بپردازد.

اگر مشاوره قبل از ازدواج انجام شود مشاور با بررسی جوانب گوناگون و پرسش و پاسخ و تکنیک های لازم به شما در انتخاب شریک زندگی مناسب و داشتن یک زندگی مملو از آرامش و صمیمیت کمک خواهد کرد.

 اگر در حال حاضر ازدواج کرده اید و با شریک زندگی خود دچار تنش شده اید با بررسی اختلافات و ارائه راهکارهای مناسب می تواند به شما در بهبود رابطه کمک کند. اما با نگاهی واقع بینانه به این مسائله باید بگوییم مشاوره ازدواج زمانی می تواند مثمر ثمر باشد که هر دو نفر به صورت فردی و زوجی تمایل به رشد، یادگیری و بهبود رابطه داشته باشند و نتایج مشاوره تا حد زیادی به تعهد زوجین به مشاوره بستگی دارد.

اگر زوجین نقص ها و کاستی های خود را بپذیرند و تصمیم بگیرند که می خواهند مسائل و اختلافات گذشته را کنار بگذارند و نگاهی تازه به زندگی ای پر شور و عشق داشته باشند، مشاوره ازدواج می تواند به شما کمک کند تا بهترین راهکارها را برای ایجاد یک رابطه صمیمی، مستحکم و پایدار بکار بگیرید.

سخن پایانی

مشاوره ازدواج که زوج‌درمانی هم نامیده می‌شود کمک می کند تا برای ادامه زندگی خود شریک مناسبی داشته باشید و یا رابطه تان را با شریک زندگی خود بهبود ببخشید. ما در کنار شما هستیم تا بزرگترین تصمیم زندگی خود را آگاهانه و به درستی بگیرید. کلینیک دکتر زهرا ترابی با داشتن سال ها تجربه در زمینه زوج درمانی به افراد زیادی در حل مشکلات و بهبود روابط کمک کرده اند. شما عزیزان میتوانید از طریق نوبت دهی آنلاین و یا تماس با کلینیک از مشاوره های مناسب در این زمینه بهره مند شوید.

منابع

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مقالات

شما سزاوار عشق و آرامش هستید.

اولین قدم برای رفع هر مشکلی پذیرفتن آن است. یک مشاوره خوب علاوه بر اینکه بصورت محرمانه صحبت های شما را گوش میدهد، بلکه می بایست بهترین راه کارها را ارائه دهد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید